070 317 56 58 / 06 126 50 357        contact        leeromgeving
img

Ik ga mezelf toch niet verkopen?

Het is niet het antwoord waarop ik hoopte. Tegen beter weten in vraag ik: ‘Vind je dat echt?’ Hij knikt. Tja, denk ik. Hm. Natuurlijk kan ik gewoon doen wat ik zelf wil, maar ik realiseer me dat hij gelijk heeft. En dus komt er een foto van mezelf bij de aankondiging van de lezing over mijn boek.

Reclame is vies
Ik ben al bijna drie jaar ondernemer. Toch moet ik er nog steeds aan wennen. Aan dat promotiegedoe … Als zzp’er ben ik de enige vertegenwoordiger van mijn bedrijf en dus het boegbeeld. En hoewel ik er steeds een stukje beter in word (oefening baart kunst!), gaat het me niet als vanzelfsprekend af. Ik doe het wel, maar vind mezelf al snel te opdringerig, te verkoopgericht, te ‘reclamerig’.

Moed verzamelen
Tijdens een LinkedIn-training word ik er opnieuw mee geconfronteerd. ‘Dat profiel van jou is niet slecht. Maar waar je echt iets aan moet doen, is het krijgen van aanbevelingen en onderschrijvingen. Daar is werk aan de winkel!’ Als de ‘juf’ het zegt, ben ik overtuigd. Dus verzamel ik al mijn moed en mail een van mijn opdrachtgevers: ‘Wil je voor mij een aanbeveling schrijven?’ Tot mijn stomme verbazing is er binnen een half uur een klinkende tekst, die ik maar wat graag plaats. Dat smaakt naar meer! Ik benader andere opdrachtgevers en klanten. Mensen blijken zonder problemen positief te antwoorden op mijn vraag. In korte tijd vul ik mijn profiel aardig aan. (Nieuwsgierig? Bekijk mijn profiel op LinkedIn.)

Tijdgeest
Wat is dat toch? Die terughoudendheid om mezelf in de schijnwerpers te zetten. Zit het in mijn karakter? Is het (valse) bescheidenheid? Is het omdat ik een vrouw ben? ‘We’ hoeven niet zo nodig in het middelpunt van de belangstelling te staan, toch? Is het misschien de Nederlandse, calvinistische benadering van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’? Ik denk van alles wat. En wat ook zeker een rol speelt: hoe ben ik opgevoed? Wat is de tijdgeest van mijn generatie?

Gêne
Heel regelmatig herken ik bij ervaren werkers die ongemakkelijkheid. Veel 50’- en 60’ers (maar ik zie het ook bij 40’ers) voelen gêne om zichzelf aan te prijzen. Ze kennen vaak niet eens hun eigen kwaliteiten, laat staan dat ze aan anderen duidelijk kunnen maken waar ze goed in zijn. En welk probleem ze voor die ander kunnen oplossen. Want dat is waar het in de huidige arbeidsmarkt om gaat: bij welk probleem ben jij de aangewezen persoon om in te huren?

Jouw blinde vlek
Het is zo belangrijk: weten waar je goed in bent. Het valt echter niet mee om dat van jezelf te onderkennen. Zaken die je gemakkelijk afgaan, zijn voor jou heel vanzelfsprekend, heel vertrouwd. Daarom is het een blinde vlek. Je ziet die talenten van jezelf niet meer. Wat jou echter geen enkele moeite kost, is voor iemand anders een grote klus (vaak is het resultaat niet om aan te zien). Ik geef je graag een handige tip om je kwaliteiten op te sporen. Plus de vervolgstap om die talenten zo goed mogelijk in te zetten op de arbeidsmarkt.

Hulp gevraagd
Onderzoek wanneer anderen jouw hulp inroepen. Breng in beeld in welke situaties dit het geval is. Zit jij vaak in het organisatiecomité voor het afdelingsuitje? Ben jij degene die wordt benaderd voor de afscheidsspeech voor een vertrekkende collega? Beschrijf vijf verschillende situaties waarin mensen jouw hulp inschakelen.

Kwaliteiten zoeken
Als mensen jouw hulp vragen, beschik je blijkbaar precies over de kwaliteiten die nodig zijn. Kijk eens naar de kwaliteit die achter de vraag verborgen ligt. Ben je goed in organiseren? Breng je zaken uitstekend onder woorden? Analyseer om welke kwaliteiten het gaat.

Bij elk potje past een dekseltje
Als je die vijf kwaliteiten in beeld hebt, is de volgende stap: voor welk probleem is deze kwaliteit van jou de oplossing? Zoeken ze bij dat nieuwe project iemand die allerlei bijeenkomsten organiseert? Dan zitten ze vast te springen om iemand met jouw organiserend vermogen. Misschien hebben ze een goede notulist nodig en zijn ze dolblij met jouw taalvaardigheid.

Waarschuwing!
Nog wel een waarschuwing tot slot. Gebruik je kwaliteiten vooral op een manier die jou plezier geeft. Als ik naar mezelf kijk: ik kan uitstekende verslagen schrijven, maar gebruik dit talent veel liever om blogs te maken!

Leestip
In een ander blog geef ik je nog meer tips om je kwaliteiten te ontdekken.


Fotocredit
Foto van Joaquin Aranoa via Pixabay

 

 

Wil je ondersteuning bij het ontdekken van je kwaliteiten?
Individuele coaching is dan een uitstekende manier

Reacties

Reactie

Je reactie wordt niet direct zichtbaar op de website. Deze wordt eerst bekeken door de websitebeheerder.