070 317 56 58 / 06 126 50 357        contact        leeromgeving
img

20 tips voor een werkgelukkig 2020

De decemberdrukte neemt je in beslag en voordat je er erg in hebt, is dit jaar voorbij. Veel mensen die ik ken, vinden het fijn om 2020 met een schone lei te beginnen. Van hun goede voornemens om het in 2019 anders te doen, was na twee maanden niet veel meer over. Al snel nam het oude patroon weer de leiding en verdween de motivatie om iets nieuws te proberen.

Maar dat gaan we anders doen! Je kunt namelijk nu al nadenken over wat je in 2020 wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Zo voorkom je dat je in de oude patronen terechtkomt.
Dat is belangrijk, dus ga er even voor zitten. Zoek een rustige plek en denk na over jouw 2020. Wat zijn je doelen voor het nieuwe jaar, voor je werk of loopbaan en voor je persoonlijke ontwikkeling? Maak ze realistisch en bereikbaar.

Om je hierbij te ondersteunen, maakte ik een lijst van 20 tips voor maximaal werkgeluk in 2020. Je kunt meteen in actie komen, want ik beschrijf bij elk punt wat je nu al kunt doen. Mooie plannen hoeven dus niet te wachten tot 1 januari!

1. Gebruik een notitieboekje om je doelen bij te houden
Stel je doelen op voor 2020, voor je werk of loopbaan en voor je persoonlijke ontwikkeling. Schrijf ze niet op een kladblaadje of met een notitie in je telefoon. Dat is te gemakkelijk om weg te gooien als je je aantekeningen pas na een paar weken weer ziet en moet bekennen dat je er nog niets aan hebt gedaan.
Koop een notitieboekje. Zoek een mooi exemplaar uit, niet groot, maar met genoeg schrijfruimte, dat je altijd bij je kunt hebben.
Ga in 2020 elke dag bijhouden wat je hebt gedaan om je doelen één stapje dichterbij te brengen. Dat hoeft niet uitgebreid te zijn, behalve als je dat prettig vindt. Mijn bedoeling is dat je iedere dag kijkt hoe je aan je doel hebt gewerkt of dat je iets hebt meegemaakt waarvan je hebt geleerd. Schrijf er een paar zinnen over op in je boekje.
Dat kost niet veel tijd en geeft je inzicht in waar je staat in het proces naar het bereiken van je doelen. Het zorgt er ook voor dat je ermee bezig blijft.

Wat je nu al kunt doen
* Koop een mooi notitieboekje.
* Schrijf je werk- en ontwikkeldoelen er in op.

2. Maak een planning
Bij het stellen van doelen heb je een planning nodig. Anders weet je niet wat je op een bepaald moment moet doen om je doel te bereiken.
Maak een planning voor wanneer je je doelen wilt behalen. Maak je doelen behapbaar door ze in stappen te verdelen: overzichtelijke, haalbare deelstappen. Zo ben je tegelijkertijd bezig met haalbare kortetermijnacties en toch aan het werk met de lange termijn. Zo blijf je gemotiveerd, terwijl het einddoel steeds dichterbij komt.
Omschrijf bij elke deelstap welke activiteiten erbij horen. Omschrijf ze zo concreet mogelijk.
Verbind termijnen aan elke deelstap. Wanneer is deze stap afgerond? Het meest handige is om terug te redeneren vanuit de eindtermijn die je bij elk doel hebt gesteld.

Wat je nu al kunt doen
* Bepaal voor de doelen die je opstelde wanneer je ze bereikt wilt hebben.

3. Krijg inzicht in je energievreters
Doe jij in je werk de dingen die je echt leuk vindt? Ben je blij als je aan het eind van je werkweek terugblikt op de afgelopen week? Vind je je werk zinvol, voor jezelf en voor anderen? Kijk je straks, als je met pensioen bent, tevreden terug op het werk dat je deed?
Als dat niet zo is, ga dan eens nadenken over wat je kunt doen om weer plezier in je werk te krijgen. Moet je je werk anders inrichten? Wil je tijdelijk iets anders proberen, bijvoorbeeld met een nieuw project of een detachering? Wil je ander werk doen, maar heb je geen idee wat je wilt? Zet het voor jezelf op een rij. Als je iets wilt veranderen, maak dan een heel concreet plan. Wat wil je veranderen? Hoe ga je dat doen? Wat moet het resultaat zijn van je plan?

Wat je nu al kunt doen
* Maak een lijstje van de dingen die je energie kosten. Schrijf ze in je notitieboekje.
* Bedenk waar je het eerste mee gaat stoppen.

4.  Doe de dingen die je energie geven
Had je een lange lijst bij nummer 3? Wordt het dan niet de hoogste tijd om met deze dingen te stoppen? Werk doen dat je energie kost, is zo zonde van je tijd! Ik gun je dat jouw werk je meer energie oplevert dan jij eraan geeft, dat je erdoor groeit en jezelf ontwikkelt.

Wat je nu al kunt doen
* Schrijf in je notitieboekje waar je energie van krijgt, waar je blij van wordt. Doe dit zowel voor werk als voor persoonlijke zaken.
* Bedenk waar je als eerste meer tijd aan gaat geven.

5. Verander je baan: ga job craften
Elke baan heeft delen in zich die je minder leuk vindt. Toch zijn er meer mogelijkheden om invloed uit te oefenen op het werk dan je denkt. En dat is precies waar het bij job crafting om gaat: je functie beïnvloeden. Zodat je meer kunt doen wat je leuk vindt en bezig kunt zijn met waar je goed in bent. Want vaak gaan die twee samen.
Stel dat je één onderdeel aan je werk zou mogen veranderen, wat zou dat dan zijn? Dit is een belangrijke wegwijzer en onderschat deze gedachte niet.
Zet dan de volgende stap: wat ga je doen om die verandering voor elkaar te krijgen?

Wat je nu al kunt doen
* Job crafting kan op verschillende manieren. Lees alle ideeën in het blog Baan boetseren?

Wil je aan de slag met deze tips?
Maak het jezelf gemakkelijk

6. Ga netwerken
Als je een andere baan wilt, maak je via solliciteren op een vacature slechts kennis met een kwart van de beschikbare functies! Op de moderne arbeidsmarkt wordt driekwart van de vacante functies ingevuld via netwerken. Het is dus de hoogste tijd om je netwerk te vergroten en actief te gebruiken.
Hoeveel mensen ken jij? Wie doet er werk waarover je meer wilt weten? Welk thema trekt je aan en wie is daarmee bezig? Maak het tot een goed voornemen om elke week iemand te spreken. Zo leer je nieuwe dingen en doe je waardevolle contacten op. En wie weet kan die ander je straks helpen om die nieuwe functie te bemachtigen.

Wat je nu al kunt doen
* Maak een lijstje van mensen die je graag wilt spreken.
* Zet de lijst in je notitieboekje.
* Maak voor de eerste week van januari een afspraak met een van hen.

7. Zeg vaker dank je wel
Hoe vaak bedank jij anderen voor wat ze voor je doen? Het wordt steeds minder een gewoonte om elkaar te bedanken. We zien een actie of service als iets vanzelfsprekends.
Jammer, want regelmatig waardering uitspreken, zorgt ervoor dat mensen gaan stralen. Een complimentje vergroot het zelfvertrouwen. En op hun beurt zullen ze graag iets voor je terugdoen.
Sta dus eens stil bij die collega op wie je altijd kunt rekenen als er onverwacht een spoedklus moet worden gedaan. Bedank de secretaresse voor het vele, onzichtbare maar belangrijke werk dat zij doet.

Wat je nu al kunt doen
* Bedank vandaag een collega, je partner, een familielid of een goede vriend of vriendin voor wat ze voor je doen.

8. Wees actief op LinkedIn
Of je het nu leuk vindt of niet: op de moderne arbeidsmarkt kun je niet meer zonder LinkedIn. Het is het meest gebruikte zakelijk online social network. Het is een onmisbare manier om jezelf te profileren, je netwerk op te bouwen en te onderhouden.
LinkedIn is ook heel handig om te laten zien waar jij ‘van bent’. Waar ben je mee bezig? Waar ligt je expertise? Deel er je successen – het spreekwoord zegt niet voor niets “Gedeelde vreugde is dubbele vreugde”.

Wat je nu al kunt doen
* Bekijk je profiel op LinkedIn. Klopt de informatie nog? Is je profiel niet meer actueel, pas het dan aan.
* Is jouw profiel niet meer dan je naam, lege fotoplek en je huidige werkgever? Lees mijn blog Moet het echt, dat LinkedIn? Dan krijg je zeven handige tips, zodat je in korte tijd veel bereikt.

9. Ga in gesprek met anderen
Wil je ander werk doen, maar heb je geen idee wat? Ga het gesprek met anderen aan. Vaak kennen zij jou beter dan je jezelf kent. Kies drie mensen met verschillende posities. Bijvoorbeeld je partner, beste vriend(in) en een collega. Vraag aan hen wat voor werk zij jou zien doen. Luister actief, ga niet in discussie, maar in gesprek. Vraag door, zodat het concreet voor je wordt.
Je krijgt er niet alleen mooie gesprekken mee (doe het ‘live’ voor het grootste effect), maar ook inzicht in jezelf en nieuwe ideeën.

Wat je nu al kunt doen
* Maak een lijstje met de namen van deze drie mensen en zet ze in je notitieboekje.
* Maak nog deze week een afspraak met een van hen.
* Meld je aan voor een Loopbaanvitaliteitsgesprek. In één gesprek onderzoek je wat je nodig hebt om met plezier te werken. Om je te verleiden dit stimulerende gesprek te ervaren, neem ik de helft van de kosten voor mijn rekening!

10. Werk aan je imago
Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken. Als je meer gaat netwerken, staan je veel nieuwe ontmoetingen te wachten. Welke persoon zien mensen als ze jou zien?
Als ervaren werker ben je niet meer degene die je aan het begin van je loopbaan was. Draag jij dezelfde kleding als twintig jaar geleden? Past je kledingstijl bij degene die je bent geworden?
Ben je altijd netjes gekleed, maar oogt het een beetje gedateerd? Flatteren je lievelingskleuren je lichter geworden haar of huidskleur?
Denk in 2020 na over je imago. Wat straal je uit als ervaren werker en wil je dit zo houden of aanpassen?

Wat je nu al kunt doen
* Bekijk je kledingkast. Alles wat je al jaren niet meer draagt, kan weg (vergeet de tweedehands kledingzaken niet, als het om mooie kleding gaat).

11. Zoek een maatje
Plannen uitvoeren gaat veel gemakkelijker als je iemand hebt met wie je dingen kunt delen en sparren. En om je te motiveren als je het even niet meer weet.
Dat werkt het beste als jullie elkaar kunnen helpen, op basis van gelijkwaardigheid. Bekijk je netwerk eens om te zien met wie je in 2020 samen aan de slag wilt.
Het kan ook zijn dat je voor verschillende doelen verschillende maatjes nodig hebt. Zoek dus niet de ideale ‘partner’ voor alles, maar eerder iemand die het beste aansluit bij dat ene doel.

Wat je nu al kunt doen
* Met wie heb je een goed contact over dingen die met je werk of loopbaan te maken hebben? Is hij of zij geschikt om jouw maatje te worden? Neem deze week contact met hem of haar op.

12. Ga iets nieuws leren
In je tweede loopbaanhelft is stilstand al snel achteruitgang. Is je kennis nog bij de tijd als je kijkt naar de snelle veranderingen in maatschappij en technologie? Als je baan zou stoppen, zou een andere werkgever dan om je staan te springen? Wanneer was de laatste keer dat je nieuwe vaardigheden leerde? En: op persoonlijk gebied ben je nooit uitgeleerd, daar is altijd wel iets te verbeteren.
Neem jezelf voor om in 2020 elke week iets nieuws te leren.

Wat je nu al kunt doen
* Blader eens door het opleidingsaanbod van je werkgever. Vaak is er veel meer mogelijk dan je denkt. Kies één ding dat je het meeste aanspreekt en ga in januari het gesprek aan met je leidinggevende.

13. Maak een aandachtlijstje
Heb jij ook van die actielijstjes die nooit afkomen? Net als je iets hebt afgerond, komt er iets nieuws om de hoek kijken. Het lijstje waar ik het over heb, is anders. Daar staan dingen op die niet moeten, maar die je graag zelf wilt. Bijvoorbeeld nieuwe onderwerpen die je wilt onderzoeken. Koffiedrinken met een collega van een andere afdeling, omdat jullie zo fijn hebben samengewerkt in dat succesvolle project. Of nadenken over een nieuwe hobby die je niet alleen in je vrije tijd energie geeft, maar je ook stukken vrolijker maakt op je werk.

Wat je nu al kunt doen
* Wat staat er al tijden op je verlanglijstje om ‘ooit’ te gaan doen? Deel dit met iemand. Het is de eerste stap om je wens werkelijkheid te laten worden.
Wie heb je al heel lang niet meer gesproken? Wordt het niet de hoogste tijd om eens bij te praten? Neem direct contact op!

14. Maak een lijstje met boeken die je wilt lezen
Lezen vergroot je kennis, neemt je mee in een andere wereld en verbreedt je blik.
Kies eens een boek dat aansluit bij je werkgebied, maar een andere kijk heeft dan je in eerste instantie zou kiezen. Lees een boek over persoonlijke ontwikkeling, zodat je een zwakke plek van jezelf kunt verbeteren. Of neem een boek uit de top tien, zodat je eindelijk mee kunt praten over het boek waarover het al weken gaat.

Wat je nu al kunt doen
* Het eerste boek dat op je lijstje moet komen, is natuurlijk mijn boek ‘De V-factor, loopbaanroman voor de 40+ ambtenaar’! Maak er kennis mee door het uitgebreide boekfragment aan te vragen.
* Geen idee waar je moet beginnen? Kijk eens op de website van Managementboek. Bij het onderdeel Boeken kun je op onderwerp zoeken.
* Begin met de drie boeken die als eerste in je opkomen. Zorg dat die vóór 1 januari op je lijstje staan.

Wil je aan de slag met deze tips?
Maak het jezelf gemakkelijk

15. Kom in beweging
Je bent niet de enige hardwerkende ambtenaar die achter het bureau luncht en de verleiding van zoete, ongezonde voeding daarbij niet kan weerstaan. Op ‘iets oudere’ leeftijd zeker niet verstandig. Doe je lijf een groot plezier en zorg er beter voor. Maak thuis je gezonde lunch al klaar en neem deze mee.
Ga naar buiten in je lunchpauze. Een half uurtje flink doorwandelen doet meer dan je denkt. Je verfrist je hoofd, krijgt nieuwe ideeën en, zeker als je in de natuur wandelt, verbind je je met de wereld om je heen. Dat relativeert je waan van de dag!

Wat je nu al kunt doen
* Zoek lekkere, gezonde lunchrecepten op.
* Zorg dat je op je werk goede wandelschoenen hebt, zodat je hoge hakken geen belemmering zijn om in beweging te komen.
* Ga op zoek naar een wandelmaatje met wie je een dagelijkse afspraak maakt. Zo zeg je minder snel af en stimuleer je elkaar om in beweging te komen.

16. Verbeter je werkplek
In de moderne kantoortuinen is het lang niet altijd lekker werken. Veel mensen worden afgeleid door alles wat er om hen heen gebeurt. Het lijkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar als je veel last hebt van de geluiden om je heen, is dat vaak een teken dat wat je aan het doen bent, te gemakkelijk is. Hoe lastiger en inspannender je taak, hoe meer je gefocust bent en hoe minder last je hebt van je omgeving.

Wat je nu al kunt doen
* Maak een saaie taak prikkelend door jezelf een beetje uit te dagen. Bedenk twee manieren waarop jij dat voor je meest voorkomende taak kunt doen. Bijvoorbeeld door jezelf als doel te stellen die taak heel snel af te hebben. Of een saai rapport in zo min mogelijk woorden te schrijven.

17. Doe regelmatig iets nieuws
Zeker in je tweede loopbaanhelft is het een goed idee om regelmatig iets nieuws te doen en uit je comfortzone te stappen. Dat voelt misschien ongemakkelijk, maar ik kan je verzekeren dat je er groter door groeit. Je leert er namelijk heel veel van en dat maakt dat je minder snel opgeeft en vaker bereid bent om uitdagingen aan te gaan. Gun jezelf de verrassingen die je te wachten staan!

Wat je nu al kunt doen
* Denk na over wat je nog nooit hebt gedaan. Welke dingen zouden echt een uitdaging voor je zijn? Schrijf ze op in je notitieboekje.

18. Accepteer wat is gebeurd
Ben jij iemand die in zijn bedje blijft piekeren over wat er die dag is gebeurd? Stop ermee! Je kunt het niet meer veranderen en dus is het zonde van je tijd.
Accepteer de dingen zoals ze zijn. Laat ze los en besef dat er morgen weer een nieuwe dag is.

Wat je nu al kunt doen
* Geef jezelf een positieve gedachte op het einde van je dag. Kijk naar jezelf in de spiegel als je je tanden aan het poetsen bent voor het slapengaan. Denk dan aan iets dat goed gaat en waar je trots op kunt zijn.
* Neem elke dag maximaal een half uur waarop je alles waar je over loopt te tobben, opschrijft. Zet wat in je opkomt en door je hoofd spookt, op papier en leg het papier weg. Zo kun je met een leeg hoofd in je bed gaan liggen. Je kunt ook dingen op papier tekenen als dat je meer aanspreekt.

19. Zorg goed voor jezelf
Pak je voldoende rust tussen al je drukke bezigheden? Ontspannen is belangrijk om je hoge werkritme vol te houden en energie op te wekken. Zeker de uren voordat je gaat slapen, zijn bepalend voor je rust. Door goed voor jezelf te zorgen, doe je jezelf, maar ook de mensen in je omgeving, een groot plezier. Je bent soepeler in de omgang, voelt meer positiviteit en straalt dit ook uit.

Wat je nu al kunt doen
* Begin eenvoudig: stel een tijdstip in waarop je ’s avonds niet meer naar je werkmails kijkt.
* Kan dat niet in jouw werkomgeving? Natuurlijk zijn er soms omstandigheden die het nodig maken dat je via mail reageert. Maar steeds meer is de trend dat werkgevers het verbieden om ’s avonds naar werknemers te mailen. Ga eens na hoe dat op je werk geregeld is.

20. Wees mild voor jezelf
Niemand is een supermens, iedereen maakt fouten. Natuurlijk wordt er een bepaalde kwaliteit van je verwacht, maar vaak stellen we veel hogere eisen aan onszelf dan anderen doen.
Stop met jezelf te veroordelen voor wat er fout gaat. Zie je fouten als een kans om te groeien.

Wat je nu al kunt doen
* Lees het blog Geen fouten willen maken is de grootste fout en ontdek wat de kunst van het falen is.
* Realiseer je dat het niet gaat om wat je doet, maar wie je bent. Als je een fout maakt, komt dat door iets wat je deed. Niet door wie jij bent als persoon. Dat is een heel belangrijk onderscheid.
* We vergeven anderen hun fouten veel sneller dan onszelf. Besluit voor jezelf net zo vriendelijk te zijn als voor een ander. Wacht hier niet mee tot 2020, maar doe het vanaf nu!

Wil je aan de slag met deze tips?
Maak het jezelf gemakkelijk

Reacties

Reactie

Je reactie wordt niet direct zichtbaar op de website. Deze wordt eerst bekeken door de websitebeheerder.