070 317 56 58 / 06 126 50 357        contact        leeromgeving
img

Werkt dat nou wel, e-coachen?

Zegt de term electronic coaching je niets? Lees dan mijn eerdere blog over wat e-coaching is en mijn allereerste stappen op dit nieuwe coachpad. Ondertussen heb ik verschillende mensen via e-mailcoaching begeleid en voel ik me er helemaal in thuis.

Ongeloof over e-coaching
Als ik over mijn ervaringen als e-coach vertel, ontmoet ik veel onbekendheid, argwaan en ongeloof. ‘Hoe kun je nou iemand coachen die je niet kent en niet eens ziet?’ Ik geef het eerlijk toe: ook ik was in het begin heel erg sceptisch. Na het ondersteunen van een aantal e-coachtrajecten ben ik echter helemaal om en overtuigd van de kracht van deze moderne manier van coachen.

Vragen
Ik merk in de praktijk hoe het gaat. Mijn coachklanten melden zich aan met de meest uiteenlopende vragen of problemen. ‘Ik wil graag leren om beter prioriteiten te kunnen stellen.’ Of: ‘Kun je me helpen om niet meer te leven in mijn hoofd, maar vanuit mijn hart?’ Of: ‘Ik weet me geen raad met deze situatie. Hoe kom ik verder?’ Of: ‘Ik wil een volgende loopbaanstap zetten, maar ik heb geen idee wat ik wil!’

Maakt het niet om welke vraag het gaat?
Het grappige is dat ik uit onderzoek weet dat elke vraag zich leent voor e-coaching. Dat wil zeggen: elke coachvraag. Er kunnen natuurlijk vragen zijn die thuishoren bij een ander soort professional (bijvoorbeeld een psychotherapeut, adviseur of mediator).
Ook al is de communicatie ‘beperkt’ tot e-mails en soms een sms-berichtje, bij mijn berichten kan ik bijlages toevoegen. Of het nu documenten zijn om een bepaalde theorie toe te lichten, opdrachten, afbeeldingen, filmpjes of muziek – alles kan. Elke vraag heeft zijn eigen karakter en begeleid ik op een passende manier. Daarbij maakt het niet uit of iemand iets wil leren, veranderen, onderzoeken of ontdekken.

Wat gebeurt er in een e-coachcontact?
Net zoals een ‘gewone’ coach dat doet in face-to-facecoaching, is in een e-coachtraject vragen stellen een belangrijk deel van het contact. Meestal doe ik dat in een opdracht, waardoor ik verschillende vragen achter elkaar kan zetten. Bijvoorbeeld vragen over de coachklant zelf: wat maakt dat dit voor jou belangrijk is? Of: wat zijn je sterke kanten? Andere soorten vragen hebben als doel dat je als coachklant het denken over jezelf verruimt. Dan stel ik vragen als: wat zou je daar nog meer over kunnen denken? Of: heb je wel eens iemand gezien die dat heel anders aanpakte? Als jij mijn e-coachklant bent, zorg ik ervoor dat mijn vragen aansluiten bij wat jij nodig hebt.

Werkt het?
En ik kan het je verzekeren: ja, e-coachen werkt! Hoe ik dat weet? Dat is wat coachklanten me schrijven. Soms al na twee berichten. ‘Jemig, dat was een confonterende vraag. Maar ik ben wel heel blij dat je me deze opdracht hebt gegeven, want die heeft me veel inzicht gebracht!’ Of: ‘Ik kan je zeggen dat ik nu al fan ben van e-coaching. Met name het feit dat je kunt nadenken over je antwoorden en dus in alle rust stappen kunt maken’. Tja, het is bekend dat al schrijvende gedachten worden geordend en gestructureerd.

Meer weten over de voordelen van e-coaching?
Uit onderzoek blijkt dat er, vergeleken met reguliere, face-to-face coaching, nog meer voordelen van e-coaching zijn. Kijk op de websitepagina De voordelen van e-coaching.
 

Fotocredit
Bovenrand: Pixabay | StartupStockPhotos 849825
In blog: Pixabay | StockSnap 2564956

 

E-coaching is modern, krachtig en effectief
Wil je ontdekken hoe e-coaching voor jou werkt?

Reacties

Reactie

Je reactie wordt niet direct zichtbaar op de website. Deze wordt eerst bekeken door de websitebeheerder.