070 317 56 58 / 06 126 50 357        contact        leeromgeving
img

Je hebt er al tientallen jaren last van, maar dat weet je niet

Ze deden zó hun best en gaven je alles mee wat zij dachten dat nodig was. Normen en waarden. Voorbeelden. Complimenten als je het goed deed. Bestraffende woorden (en soms iets ingrijpenders) als je in hun ogen fouten maakte.

Wat ik leerde
Ik leerde als kind om weinig geluid te maken als ik buiten speelde met mijn twee jongere zusjes. Stel je voor dat de buren ons zouden horen. Ook leerde ik dat het belangrijk was om geen ruzie te maken. Het werd niet op prijs gesteld om ergens een andere mening over te hebben.

Jong geleerd, oud gedaan
Pas in deze fase van mijn leven besef ik met welke beelden ik ben groot gebracht en wat diep in mij is opgeslagen. Pas nu kan ik de gevolgen van deze beelden zien, bij mezelf en bij anderen. In mijn coachklanten herken ik de patronen die de meisjes van toen met zich meedragen. Net zoals ik zijn deze vrouwen de eersten voor wie een hogere opleiding en een passende baan vanzelfsprekend zijn. Zelfs nog krachtiger: hoe dit vanuit thuis stilzwijgend als vanzelfsprekend werd beschouwd. Als compensatie voor onze moeders die moesten stoppen met werken toen ze trouwden.

De ander of jijzelf?
Veel vrouwelijke coachklanten zie ik doorschieten in hun empathisch vermogen. Ze zijn uitstekend afgestemd op de ander, worden geprezen om hun managementkwaliteiten met oog voor iedereen in het team. Maar wie zijn ze zelf? Wat vinden ze nu echt leuk? Hun streven om het al die anderen naar de zin te maken, is zo ver ontwikkeld dat ze bang zijn om zichzelf te uiten. Want ze voelen haarfijn aan dat dat bij sommige mensen niet in de smaak valt.

Bewustwording
Daar sta je dan als vijftiger of zestiger. Het inzicht dat je gedrag je van thuis met de paplepel is ingegoten en daarom zo vanzelfsprekend lijkt, is confronterend. Soms zelfs pijnlijk. De bewustwording dat je iets doet omdat er een aangeleerde overtuiging onder zit, is echter ook het begin van een proces. Inzicht in wat je doet en waarom, is de eerste stap naar zelfontwikkeling.

Wat wil jij?
Je hebt nu de leeftijd om te bepalen wat je zelf belangrijk vindt. Vind je het nog steeds waardevol om altijd rekening met anderen te houden, ook als dat ten koste van jezelf gaat? Hoe belangrijk is het voor jou om de lieve vrede te bewaren, als je daardoor jezelf belemmert om een eigen identiteit te laten zien?

Automatische piloot
Ga eens na wat jij op de automatische piloot doet. Het valt niet mee om daarachter te komen, maar doe een serieuze poging. Praat erover met je broers of zussen of vrienden. Doe het liefdevol en met aandacht. Hanteer het uitgangspunt dat iemand iets met de beste bedoelingen deed en niet in staat was om het anders te doen.

Gun jezelf die tweede ronde
Kijk wat past bij de persoon die jij bent of wilt zijn. Neem op een milde manier afstand van wat je ooit leerde, maar waar je uit bent gegroeid. Zet daarvoor overtuigingen en gedrag in de plaats die aansluiten bij je huidige ik. Geen gemakkelijk proces, maar wel een proces dat je helpt om de tweede helft van je loopbaan met veel meer plezier aan het werk te zijn.
 

Wil je ontdekken hoe jij meer tot je recht komt?
Individuele coaching is hiervoor een effectieve aanpak

Reacties

Reactie

Je reactie wordt niet direct zichtbaar op de website. Deze wordt eerst bekeken door de websitebeheerder.