070 317 56 58 / 06 126 50 357        contact        leeromgeving
img

Een zure bom op een heet strand

Hartje zomer, hitte. In de verte zien we hem al komen. We weten dat hij verlossing brengt, in elk geval voor één van ons. De koop is snel rond. Mijn vader geniet van wat hij net ontving. Heerlijk smaakt het frisse zure groen.

Terug in de tijd
De bijna tropische zomerdagen van de laatste tijd leiden mijn gedachten terug naar zo’n 50 jaar geleden. Ons gezin is op het strand. Niet echt de plek waarmee je mijn ouders een groot plezier doet, dat realiseerde ik mij pas jaren later. Toch deden ze het, want voor ons, drie meiden, was het er heerlijk. We namen het graag voor lief dat het eten en drinken een beetje behelpen was. Er waren nog geen koelboxen waarin gezinnen hun dagrantsoen aan catering meenamen. Het aantal strandtenten was stukken kleiner dan tegenwoordig.

Verleidelijke emmers
Er liepen wel mannen rond met grote witte aluminium emmers. Emmers met een verleidelijke inhoud. Ik gruwelde er een beetje van. Mijn vader was er echter dol op. Hij noemde ze ‘zure bommen’. Wat een raar woord, dachten wij. We zagen wel dat hij ze verrukkelijk vond.

Vraag en aanbod
Als zelfstandig ondernemer kijk ik er nu met andere ogen naar. Slim, zo’n rondlopende man die precies aanbiedt wat anderen graag willen hebben. Blijkbaar verdiende hij er voldoende mee om al die uren door het warme zand met zijn zware last te sjouwen. Waar zijn ze gebleven, deze ‘bommenventers’? Misschien loont het niet meer om er al die uren in te steken tegen een lage opbrengst. Of is er geen behoefte meer aan?

Ondergang en …
Ook de arbeidsmarkt is een kwestie van vraag en aanbod. Het vakantiebaantje waarin ik ooit koffie rondbracht bij de ambtenaren van een groot departement (ja, toen werkte ik daar ook al!), bestaat niet meer. De koffiemachine verving mijn rinkelende wagen. Met de vaardigheden uit mijn eerste ‘echte’ baan kom ik ook niet ver meer. Als ik mijn zoon vertel dat ik als receptioniste achter de telex zat en bandjes typte om contact te leggen met Amerika, kijkt hij me aan of ik uit de middeleeuwen kom. ‘Had je dan niet beter kunnen appen of mailen?’ Als ik hem probeer uit te leggen dat er toen nog geen computers of smartphones waren, is het leeftijdsverschil duidelijk merkbaar.

… opkomst
De ontwikkelingen op de arbeidsmarkt gaan razend snel. Regelmatig verschijnen er overzichten van functies die over een paar jaar verdwenen zijn. Daar staan nieuwe banen tegenover. Wie had tien jaar geleden gehoord van SEO-specialisten? Voor de digibeten: SEO staat voor Search Engine Optimalization, ofwel zoekmachinemarketing. Er zijn mensen die zich bezighouden met wat je nodig hebt om een websitepagina hoog te laten scoren in de resultaten van een zoekmachine. Net als veel anderen maak ik gebruik van hun kennis.

Aanbod en vraag
Hoe staat het met jouw werk? Ben jij over een paar jaar nog ‘in demand’? Sta je wel eens stil bij de vraag of jouw kennis en vaardigheden nog passen bij wat een werkgever nodig heeft? Of ben je druk bezig en heb je hiervoor geen tijd? Natuurlijk, je kunt denken: het zal mijn tijd wel duren, wat een gezeur, ik ben toch lekker aan het werk? Dat is dan heel fijn voor je. Maar wat doe je als je werkgever door bezuinigingen moet inkrimpen en een kwart van de medewerkers moet vertrekken? Hoe reageer je als ‘de politiek’ beslist dat jouw organisatie wordt opgeheven? Wat doe je als je op een domein werkzaam bent dat wordt gedecentraliseerd?

Wat is jouw arbeidsmarktwaarde?
De publieke sector is meer in beweging dan we tien jaar geleden dachten. Juist als je met plezier aan het werk bent, is het belangrijk om af en toe te kijken hoe je ervoor staat en wat je volgende stap is. Gebruik de zomerweken, als het meestal iets rustiger is op het werk, om je arbeidsmarktwaarde in beeld te brengen. Ik geef je hiervoor graag twee handvatten.

De kracht van kennis
Waar ben jij een specialist in? Is dat kennis die over drie jaar ook nog zijn waarde heeft? Als het antwoord nee is, is het de hoogste tijd om in actie te komen. Ga op onderzoek uit en ontdek waar behoefte aan is. Kies wat je het meest aanspreekt en zorg dat je hierin een topspecialist wordt.
Is je antwoord ja, zorg dan dat je bijblijft en de ontwikkelingen goed volgt. Houd je kennis up to date.

Het belang van je netwerk
Is je netwerk in orde? Weten anderen waar jij goed in bent? Kennen ze je? Het grootste deel van de vacatures wordt tegenwoordig vervuld via netwerkrelaties. Gebruik de zomertijd om bij te praten en contacten te onderhouden.

Weet waarvoor jij een oplossing bent!
De verkoper van de zure bommen op het strand wist precies wat zijn klanten wilden en speelde hier goed op in. Ook jij bent een ‘product’ op een ‘markt’. Maar gelukkig ben je daarnaast een mens, iemand die kan denken en doen. Werk aan je waarde en je zult nog lang begerenswaardig zijn. Ook als het buiten wat koeler wordt!


Fotocredit
Bovenrand: foto van Pexels via Pixabay
In blog: foto van LEEROY Agency via Pixabay

 

Wil je jouw arbeidsmarktwaarde verhogen?
Doe het effectief: met individuele coaching

Reacties

Reactie

Je reactie wordt niet direct zichtbaar op de website. Deze wordt eerst bekeken door de websitebeheerder.