070 317 56 58 / 06 126 50 357        contact        leeromgeving
img

Achter de woorden kijken

Tijdens de eerste helft van 2017 volgde ik twee opleidingen tot e-coach. Na het succesvol afronden hiervan werd ik geïnterviewd door het opleidingsinstituut.

E-coaching: achter de woorden kijken

Josien Sneek, trainer, coach en auteur, had net zoals vele andere coaches, de nodige scepsis als het gaat om e-coachen. Nu ze de mogelijkheden heeft ontdekt van deze moderne manier van coachen, steekt ze haar enthousiasme niet onder stoelen of banken.

‘Ik had dezelfde scepsis als veel andere coaches. Ik moet als coach iemand kunnen zien, horen, voelen, bij wijze van spreken. Mijn man had een vooruitziende blik en gaf mij het boek E-coachen van Waringa en Ribbers cadeau. Ik had er niet veel mee. Enige tijd later zag ik in een NOBCO-nieuwsbrief < opmerking Josien: Die NOBCO is de beroepsvereniging van coaches > een workshop e-coaching voorbijkomen en dacht ‘laat ik ernaar toe gaan, dan weet ik zeker dat het niets voor mij is’.

Het tegendeel bleek waar: ik was in een half uur om. Wat een effect kun je bereiken met alleen maar schriftelijke oefeningen. Ook vind ik het belangrijk dat iets wetenschappelijk onderbouwd is en dat is e-coaching zeker. Na deze workshop wilde ik meer over e-coaching weten en ben toen het boek dat ik van mijn man had gekregen, gaan lezen. Daar vond ik nog meer onderbouwing. Ik ging overstag, ben op zoek gegaan naar opleidingen en schreef me in voor de Specialisatie E-coaching. Ik was er rijp voor.’

Coachvorm van de toekomst
‘Ik vind het leuk om bezig te zijn met nieuwe dingen. Ik wil meegroeien in de digitale wereld en op een moderne manier kunnen coachen. Als voormalig jurist heb ik iets met taal, het is leuk om het op zo’n andere manier in te zetten.
E-coachen is een coachvorm van de toekomst. Organisaties willen steeds sneller resultaat en sturen op kosten. Voor organisaties is e-coachen daarom een interessante vorm. Maar ook voor individuen; het kan bijvoorbeeld een groep aanspreken die liever wat meer in de sociale anonimiteit blijft.’

Op een andere manier naar taal kijken
‘Via het boek wist ik dat er veel komt kijken bij e-coachen, zowel praktisch als theoretisch (taaltechniek). Ik ben in ‘een vorig leven’ jurist geweest. Die groep heeft een eigen taalgebruik. Daar gaat het om argumenten, feiten, de buitenkant. Voor mij was het echt compleet nieuw om op deze andere, wetenschappelijke manier met taal om te gaan.

In een echt e-coachtraject gaat alles schriftelijk, dat is voor mij niet het probleem. Maar kort en krachtig daar ligt voor mij als jurist wel een uitdaging. Zeker in het begin was dat lastig. Ik nam me meteen voor dat ieder bericht de helft korter moest en beter! Je leert op een heel andere manier naar taal te kijken, om achter de woorden te kijken. Wat staat er nu echt, wat voor een gevoel brengt iemand over? Is iets hart- of hoofdtaal? ‘Ik vind het leuk’ lijkt harttaal, maar is hoofdtaal. Het is heel anders als iemand schrijft ‘Ik word er blij van als ...’.

Je brengt de coachvraag veel eerder in beeld. Het is een meer onderzoekende methode. Je bent gedwongen om in kleine stappen te werken. Het verschilt of je een gesprek hebt van 1,5 uur of één alinea per mail verstuurt.

E-coachen is echt een heel andere manier van coachen; sneller en intensiever. Je moet heel beducht zijn op je eigen veronderstellingen en overtuigingen. Deze blijven toetsen, is belangrijk.
In gesprekken zie je de reactie van de coachee, bij e-coachen heb je alleen het woord. Het luistert heel nauw, ik vind dat best een grote verantwoordelijkheid.’

Tijdens de opleiding
‘Het echte werk leer je tijdens de opleiding in de proeftrajecten. Dat ‘zelf doen’ is heel belangrijk, dat had van mij nog meer mogen zijn. Je bent niet alleen e-coach, maar ook coachee tijdens het proeftraject. Het is goed om in die rol te zitten en te ervaren hoe indringend het kan zijn.
Het was keihard werken tijdens de opleiding E-coaching, maar als ik iets doe, doe ik het goed. De interactie met de rest van de groep was heel leerzaam. Het waren allemaal mensen met een verschillende achtergrond die veel willen leren. En de trainer, Marjanne Peters, heeft een enorme drive en veel praktijkervaring.’

Kan iedere coach e-coachen?
‘Ik vind het onverantwoord om zomaar als e-coach aan de slag te gaan. Natuurlijk zijn er talenten. Maar als ik naar mezelf kijk: ik lees veel en ben gewend veel theorie tot me te nemen. En toch had ik na het lezen van het boek maar 1/3 goed van de vragen in de quiz die Marjanne hield.
En daarnaast: hoe doe je het in je eentje - supervisie en intervisie is belangrijk.’

Gecertificeerd e-coach
‘Ik wil aantoonbaar e-coach zijn en ben daarom nu bezig met het certificeringstraject, wat trouwens best een klus is. Iedereen kan zich coach of e-coach noemen, daarom vind ik het belangrijk dat keurmerk te hebben.
Ik coach ervaren ambtenaren: 40-ers, 50-ers en 60-ers. Zelf ben ik 30 jaar ambtenaar geweest. Het helpt dat ik de werkomgeving ken, de taal spreek en weet wat het is om in een politiek gestuurde organisatie te werken. Ik lever maatwerk en blijf nog steeds ‘face to face’-coaching aanbieden, maar ga ook e-coaching als aparte coachingsvorm aanbieden. In mijn doelgroep is wel koudwatervrees voor e-coachen. We zullen dus veel meer bekendheid aan e-coaching moeten geven!'
 

Ben je enthousiast geworden over e-coaching?
Ontdek wat de mogelijkheden zijn

Reacties

Reactie

Je reactie wordt niet direct zichtbaar op de website. Deze wordt eerst bekeken door de websitebeheerder.