Logo Ervaren Ambtenaren Training & Coaching

Hoe word je gelukkiger in je werk – zonder als 40+’er in een midlifecrisis te belanden?


Ben jij ook zo moe van blogs die schreeuwen dat je jouw missie moet vinden? Die je overstelpen met de boodschap dat je ongelukkig wordt als je baan niet belangrijk is ‘voor de wereld’? Ik heb goed nieuws: onzin!

En die vele burn-outs dan?
Ik hoor je tegensputteren: ‘Hoe zit het dan met al die berichten over betrokken zijn bij je werk?’ En: ‘Ik lees steeds meer over burn-out. Dat komt toch ergens vandaan?’ Klopt, de vakbladen en media staan er vol mee. Schrikbarend zijn de nog altijd dalende cijfers van betrokken, bevlogen mensen. Om even aan te geven waar we het over hebben: wereldwijd is nog maar 15 procent van de medewerkers betrokken, in Nederland slechts 10 procent …

Kleine dingen
Je zou zeggen: dramatische cijfers die om ingrijpende acties vragen. Toch vertelt een redacteur van de New York Times het tegenovergestelde. Volgens Tim Herrera hoef je helemaal niet van alles in je baan te veranderen om meer geluk op je werk te vinden. Hier en daar een paar kleine veranderingen is alles wat je nodig hebt.

Werk met betekenis
Herrera betoogt dat elke baan routinetaken heeft en dat we best bereid zijn die te accepteren. Bepalend is het stukje van je werk dat wel betekenis heeft. Uit onderzoek bij Amerikaanse artsen blijkt dat dat stukje maar 20 procent hoeft te zijn. Als ze die tijd besteden aan werk dat ze het allerbelangrijkst vinden, daalt de kans op burn-out enorm. Er is nog ander fascinerend nieuws: meer dan 20 procent betekenisvol werk heeft nauwelijks extra effect.
 
Je baan omvormen
Speeches van beroemdheden vertellen ons, dat als je nou maar dol bent op je werk, je nooit meer in je leven hoeft te werken. Maar als je goed kijkt naar mensen die het helemaal naar hun zin hebben op het werk, zie je dat ze die baan niet zomaar vonden. Die maakten ze. In de loop van de tijd vormden ze de inhoud van de baan om tot iets anders.

Hoe doe je dat?
Je baan omvormen is niet zo simpel als het klinkt. Herrera geeft hiervoor een handige tip. Pak een notitieblokje of een notepad. Verdeel je pagina in twee kolommen en zet daarboven: ‘Leuk’ en ‘Vervelend’. Hou een week lang bij wat je doet door elke taak in een van de twee kolommen te zetten. Het maakt niet uit hoe klein de taak is, maar sta stil bij wat je voelt als je hem doet.

Een handvat
Natuurlijk is dit geen wondermiddel dat ervoor zorgt dat je na die week opeens veel gelukkiger bent. Maar deze actie geeft je wel een handvat voor hoe je je tijd en energie kunt richten op wat je plezier geeft. In plaats van te focussen op het verbeteren van de dingen waar je een hekel aan hebt en waar je niet goed in bent, ga je reframen. De kunst is om dingen te doen die je energie geven en daar nog beter in te worden.

Je doet het zelf
Als je niet weet wat je ervaart als je werk doet waar je van houdt, onderneem dan actie. Niemand anders kan het voor je doen!

Leestip
Wil je meer weten over hoe je werk omvormt? Lees mijn blog Baan boetseren.


Wil je op een snelle manier ontdekken wat jij nodig hebt om met plezier te werken?
Vraag een Loopbaanvitaliteitsgesprek aan.

Bron: Tim Herrera: A deceptively simple way to find more happiness at work (website New York Times, 7-4-2019).

Reageren
Je reactie wordt niet direct zichtbaar op de website. Deze wordt eerst bekeken door de websitebeheerder.